SteamPlay, Proton ve Wine


     Merhaba arkadaşlar çok uzun süredir yoktum. Askerlik girdi araya. Okul bitirme telaşı girdi. O girdi bu girdi derken. Hem pcden hem linuxtan baya bir uzaklaştım. Ama şu an eski halime döndüm. Sildim windowsa ait ne varsa yükledim Linux Mint. Aslında Manjaro kuracaktım lakin bana debian tabanlı bir işletim sistemi lazımdı. Pardus kuracaktım ama nvidia sürücüleri hazır gelmediği için kurmadım. Mint şu an ki durumum için en iyisi idi diyebilirim.

     Sonra şans eseri unuttuğum bloguma denk geldim. Baktım bayadır da yazmıyorum. Ne yapayım dedim yazayım yine ya. Üstüne bir şeyler ekleyelim. Can sıkıntım gitsin hemde bıraktığım günden bugüne baya bilgi birikimim oldu. Yeni öğrendiğim bilgileri paylaşayım.

     Lakin bir özür yazısı yazmam gerekiyordu. Bende kendimi affetirmek için sizlere iyi bir haber vermeye karar verdim. Steam Play mevzusunu duymayanınız var mı? İlla ki vardır şu an betada çünkü. Kısaca şöyle özetliyeyim bu yeni özelliği. Windowsta olupta Linuxa gelmeyen oyunları steamın bu özelliği sayesinde hiç bir eklenti kullanmadan oynayabileceğiz. Şu anda Tekken 7, Nier Automata gibi oyunlar var listede. Liste ilerde genişleyecektir. Ama nedir bu teknolojinin arkasında ki olay.

     Proton. Evet Steam bu teknolojiye proton diyor. Proton aslında Linux kullanıcılarının çok iyi bildiği bir yazılımın çatallaması. Wine.



     Evet, Wine geliştiricileri ile Steam ortak bir çalışma ile Protonu ortaya çıkartıyor. Proton Wine göre biraz daha iyi performans sergiliyor. Fakat burada aslında daha önemli bir olay var. Bu teknolojiler daha da geliştirilebilir. İlerleyebilir. Ama asıl önemli olan olay şu. Linux artık oyun geliştiricilerinin hedefinde. Linux artık eğlence sektörüne de giriyor. Artık oyunlar Linuxa geçmemek yada Linuxu terketmek için bir sebep olmaktan çıkıyor. Birileri nehrin karşı tarafında duran ve birbirine bağlı bu topluluğu görüyor. Bu beni heyecanlandırıyor.

  • Not 1 : Steam şu an SteamPlay özelliğini beta olarak kullanıma sunmuş durumda. Steam Betaya katılarak sizde kullanabilirsiniz. 
  • Not 2 : Wine, Proton ve Wİndows karşılaştırması için buraya Youtube

Yorumlar